Jedno błyśnięcie, gdy chcesz zasygnalizować kierowcy z naprzeciwka, by włączył światła lub wypaliła się mu żarówka. Podwójne krótkie błyśnięcie, gdy chcesz ostrzec przed radarem lub patrolem policji. I jakiekolwiek błyśnięcie w zasięgu drogówki, gdy chcesz zakończyć dzień mandatem ;)
Dzienne, postojowe, pozycyjne, mijania, drogowe, przeciwmgłowe. Kiedy włączać światła w samochodzie i jakiego typu? Jak odczytywać błyski światłami “długimi”? I jakie zagrożenia dla firmy wynikają z niewiedzy Twoich pracowników?
Czy Twoi pracownicy wiedzą jak właściwie używać świateł?
Świat kierowców rządzi się swoimi prawami. W Polsce wyruszając w trasę, bez względu na porę dnia, kierowcy muszą pamiętać o nakazie całodobowo włączonych świateł. To jednak zbyt mało, aby sprawnie i bezpiecznie uczestniczyć w ruchu drogowym! Kierowcy zapominają jak prawidłowo korzystać ze świateł drogowych oraz przeciwmgłowych.
Mgła, mrok i ograniczona widoczność. Twój kierowca wraca o świcie z nocnej trasy. W przekonaniu, że może być niebezpiecznie, traci zdolność trzeźwej oceny sytuacji. Jaki błąd popełnia?
-Włączył “długie światła”. Światła drogowe “biją” do góry, więc światło odbija się od mgły, zamiast rozpraszać mrok. W efekcie jest jaśniej, ale widać jeszcze gorzej.
W gęstej mgle dochodzi do stłuczki. Twój pracownik wzywa pomoc i jego auto zostaje odholowane. Czy wie jak właściwie ustawić światła podczas holowania samochodu?
-To ważne! Pojazd holowany nie może mieć włączonych świateł awaryjnych, gdyż pojazd jadący za nim nie będzie miał informacji o planowanych manewrach.
STOP! Czerwone światło! Zakaz jazdy dla kierowców, których niewiedza naraża Twoją firmę na dodatkowe koszty, a pracowników na niebezpieczne sytuacje. Za brak lub nieuzasadnione użycie świateł awaryjnych w trakcie jazdy możesz zanotować spadek zasobności firmowego konta...Wiedza to inwestycja!
Czy Twoi kierowcy są świadomi popełnianych błędów?
Krok pierwszy to poprawnie włączyć światła w samochodzie, ale na tym nie koniec! Kierowcy muszą również zadbać o ich odpowiednie ustawienie. Brzmi banalnie?
Tym razem nie widać światełka w tunelu! Wczoraj analizowałem badania dotyczące właściwego ułożenia świateł. Według Instytutu Transportu Samochodowego jedynie 1% zdiagnozowanych samochodów w 2013 miało oba światła ustawione zgodnie z wymogami określonymi w przepisach. 10% badanych samochodów miało światła dyskwalifikujące je z użytku drogowego. A brzmiało tak banalnie.
Czy Twoi kierowcy wyjeżdżają służbowo zagranicę?
Przed wyruszeniem w trasę, zapoznając się przepisami drogowymi danego kraju, kierowcy powinni zwrócić uwagę kiedy należy włączyć lub wyłączyć światła w samochodzie.
-”Najlepiej włączyć światła mijania całodobowo i nikt nie powinien się przyczepić!” - tak mówił mój kolega przed służbowym wyjazdem do Portugalii. Jakie było jego zdziwienie, gdy dowiedział się, że światła mijania dozwolone są tam tylko przy ograniczonej widoczności.
W wielu krajach Europy prawo nakazuje jazdę na światłach przez cały rok, jednak obowiązek ten jest rzadki w Europie Zachodniej. Mój kolega, dzięki informacji o przepisach w Portugalii uniknął mandatu. A czy Twoi pracownicy dadzą się zaskoczyć?
Wszystko, co Twoi kierowcy muszą wiedzieć podczas jazdy autem służbowym
Światła do jazdy dziennej mogą nie wystarczyć do jazdy dziennej. Przeciwmgłowe nie muszą być używane podczas mgły, a z awaryjnych nie wolno korzystać w czasie jazdy. Co wszyscy kierowcy powinni wiedzieć o światłach, by jeździć bezpiecznie i nie dostać mandatu?
Sporządziłem krótki spis:
Światła mijania oświetlają drogę na min. 40m przed samochodem.
Drogowe - na 100 metrów. Kierowcy mogą je włączać od zmierzchu do świtu na drogach nieoświetlonych. Nie wolno im jednak oślepiać innych kierowców!
Światła do jazdy dziennej świecą tylko z przodu. Odległość świateł od siebie nie może być mniejsza niż 600mm, muszą znajdować się na wysokości od 250 do 1500mm i maksimum 400mm od bocznego zarysu auta.
Światła przeciwmgłowe, zagwozdka dla kierowców - kiedy włączać? Otóż, przednie w razie zmniejszonej przejrzystości powietrza oraz na krętych drogach przy normalnej przejrzystości powietrza. Tylne podczas mgły czy ciężkich opadów, gdy widoczność spada poniżej 50m.
Światła pozycyjne - gdy w drodze do klienta Twój pracownik zrobi postój w nocy lub w dzień w razie niedostatecznej widoczności, będąc na nieoświetlonej drodze lub poboczu.
W ciągu kilkugodzinnej trasy do klienta Twój pracownik może mieć okazję, by użyć wszystkich typów świateł. Migowe, dzienne, przeciwmgłowe, pozycyjne, postojowe. Brak lub niewłaściwie ich użycie może narazić kierowcę na niebezpieczeństwo na drodze, a Twoją firmę na dodatkowe koszty.
A czy Wy mieliście ciekawe historie ze światłami w trasie?