Czy wiesz o wszystkich kosztach, jakie generują Twoi kierowcy używając służbowych samochodów? Zastanawiałeś się jaka jest przyczyna narastających rachunków? Skąd większe wydatki na paliwo? Przecież masz wszystko pod kontrolą.
Mój ostatni klient, Pan Marek, też był przekonany, że ma pod kontrolą wszystkie swoje wydatki... Do czasu, kiedy zauważył, że kolejny miesiąc z rzędu koszty eksploatacji firmowej floty utrzymują się na większym niż zwykle poziomie. Po wspólnej analizie i konsultacjach znaleźliśmy przyczynę takiej sytuacji.
Pan Marek był zaskoczony, gdy okazało się, że jednym z powodów jest nieefektywny styl jazdy jego pracowników.
Poprzez jazdę w stylu hamulec-gaz zwiększają się wydatki na paliwo (w zależności od auta można zwiększyć spalanie paliwa nawet o 40%), a także szybciej zużywają się hamulce i opony.
Przyznał mi, że sam nigdy nie brał pod uwagę sposobu, w jaki prowadzi samochód i tym samym nie zwracał też uwagi jak robią to jego pracownicy.
Gdy zwykle pytam kierowców o to, czy przestrzegają zasad ekonomicznej jazdy, odpowiadają: "Oczywiście, pracuję w tym zawodzie już 20 lat i znam się na tym, jak nikt inny!" :)
Polscy kierowcy myślą inaczej
Sytuacja nabiera jednak powagi wraz z nadchodzącą zimą. Pogarszają się warunki na drodze, a śliskie nawierzchnie są często przyczyną wielu zagrożeń. Przez zły styl jazdy, niedostosowanie się do warunków zimowych i nieumiejętność hamowania w 2014 roku w ciągu zaledwie 3 dni doszło do 229 wypadków, w których zginęło 30 osób, a 301 zostało rannych.
Okazuje się, że nie jesteśmy wobec siebie zbyt krytyczni. Jak dowodzi badanie TNS OBOP na zlecenie Szkoły Jazdy Renault na temat jazdy ekonomicznej, polscy kierowcy bardzo wysoko oceniają swoje umiejętności.
79% uważa, że już teraz jeździ z zasadami eko-jazdy , lecz tylko 7% spośród nich zdaje sobie sprawę, że brak płynności w prowadzeniu samochodu może zwiększyć zużycie paliwa o ponad 40%.
Zdziwiłem się, że 42% spośród zadeklarowanych eko-kierowców nie rozumie też wpływu poziomu obrotów silnika na ilość spalanego paliwa. Nie wiedzą nawet na jakich obrotach należy zmienić bieg.
Pojawia się zatem pytanie...
Co Ty, jako pracodawca możesz zrobić, by wpłynąć na styl jazdy swoich pracowników? Skoro już tutaj jesteś - pierwszy krok masz za sobą, a konkretne rozwiązania zaraz się pojawią!
Dzięki funkcji monitoringu GPS, która analizuje styl jazdy Twoich pracowników, jako pierwszy dowiesz się gdy Twoi pracownicy zaczną szaleć za kółkiem. Pozwoli Ci to szybko zareagować i od razu zmniejszyć niepotrzebne koszty.
Urządzenia Pugo mierzą częstotliwość przeciążeń, by zweryfikować styl jazdy kierowców. Pan Marek przetestował tę funkcję w swojej firmie i zauważył, że utrzymanie "zielonych buziek" w panelu, które oznaczają ekonomiczną jazdę, odbija się na niższych kosztach utrzymania floty.
Oprócz analizy stylu jazdy możesz również kontrolować spalanie paliwa dzięki podłączeniu do szyny CAN. Gdy zobaczysz, że dwóch pracowników w identycznych autach ma średnie zużycie paliwa różne o ponad 2l na 100km, na pewno da Ci to do myślenia :)
Zmiany wprowadzone w firmie to jedno. Co jednak zrobić, by wprowadzić nowe, trwałe nawyki wśród swoich pracowników?
Nowe nawyki wśród kierowców
Kiedy przeprowadzam konsultacje dla firm na temat zmiany przyzwyczajeń pracowników do złego stylu jazdy, zawsze rozpoczynam od uświadomienia kierowców o konsekwencjach takiego sposobu prowadzenia auta.
Aby zmotywować ich do zmiany przyzwyczajeń, pracodawcy muszą pokazać im skutki nieefektywnej jazdy. Zaznaczyć, że oni również są stratni w takiej sytuacji. Narażają pracodawcę na dodatkowe koszty, a siebie na niebezpieczeństwo.
Czy zdajesz sobie sprawę, że aż 30% kosztów posiadania pojazdu stanowią rachunki za paliwo i koszty części eksploatacyjnych? Wpływ na oba te czynniki ma właśnie styl jazdy Twojego pracownika. W Pugo, dzięki Kalkulatorowi Oszczędności EcoDriving możesz obliczyć jak zmniejszą się rachunki za paliwo, czyli ile realnie zyskujesz na ekonomicznej jeździe.
A czy Ty sprawdziłeś już jaki styl jazdy mają Twoi pracownicy?